W Rogowie pod Żninem rolnicy od środy blokowali w ramach protestu wjazd na węzeł drogi ekspresowej S5. Około godziny 1 w nocy w kolumnę ciągników wjechał tir – przyczyny tego zajścia nie są na razie wyjaśnione. W wyniku tego zderzenia doszło do zniszczenia czterech traktorów.
Zdaniem Krajowego Mechanizmu Prewencji Tortur są przesłanki, aby podejrzewać, że funkcjonariusze Służby Więziennej z Zakładu Karnego w Potulicach stosują wobec skazanych przemoc fizyczną i psychiczną. Te przypuszczenia skłoniły Helsińską Fundację Praw Człowieka do podjęcia interwencji.
Na początku 2021 roku PKP PLK rozebrało przejazd kolejowy na linii kolejowej nr 18 łączącej Bydgoszcz z Piłą w miejscowości Jadwiżyn w gminie Sadki, pomimo sprzeciwu mieszkańców. Mieszkańcy Jadwiżyna od tego momentu domagają się odbudowy przejazdu, bowiem w obecnej sytuacji muszą nadrabiać drogi, aby dotrzeć do swojej ziemi. Część z mieszkańców korzysta nie do końca legalnie z pasa kolejowego.
Do końca 2023 roku miała być gotowa dokumentacja projektowa dla modernizacji odcnka Nakło - Kcynia linii kolejowej nr 281, trudno jednak realizować tak szczegółową dokumentację bez posiadania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu. Takowej nie ma - bowiem 3 stycznia bydgoski RDOŚ poinformował, że odracza wydanie decyzji o kolejne tygodnie. W tym wypadku może to bardzo niepokoić, bowiem dokumentacja finansowana była za środki z Unii Europejskiej i powinna być rozliczona przed końcem 2023 roku.
Plan przywrócenia kolei do Kcyni – czy to przez Szubin lub Nakło utkwił w martwym punkcie, bowiem po rozdysponowaniu środków na kolej w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, na to zadanie inwestycyjne środków zabrakło. Być może uda się te środki uzyskać w ramach programu dla kolei miejskiej, bowiem skomunikowanie Kcyni z Bydgoszczą wpisuje się w ideę kolei aglomeracyjnej.
W piątek 13 października GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. Starania o tę inwestycję trwały kilka lat, teraz jest ona realizowana. Z racji tego, że piątek był ostatnim dniem kampanii wyborczej, ta informacja po prostu nie była wstanie się przebić.
W ostatnich tygodniach dowiedzieliśmy się, że plany związane z przywróceniem kolei do Kcyni stanęły pod sporym znakiem zapytania, co prawda Urząd Marszałkowski za środki europejskie zlecił opracowanie dokumentacji technicznej, ale jednocześnie marszałek Piotr Całbecki powiedział, że Samorząd Województwa nie zamierza do modernizacji żadnych linii kolejowych już dokładać, gdyż jego zdaniem są to koszty na które województwa nie stać. Odpowiada na to poseł Bartosz Kownacki, w którego opinii rząd dawał duże środki, ale wówczas marszałek traktował je pogardliwie.
9 czerwca odbędą się wybory europejskie, w których wybierzemy nowe władze Unii Europejskiej. W Polsce o zaletach obecności w UE mówi się głównie za sprawą funduszy na inwestycje, ale czy politycznie Unia też ma zalety? Wraz z Komitetem Obrony Demokracji przygotowaliśmy spot profrekwecyjny, który dotyka elementu politycznego funkcjonowania UE.
Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.